Faalangst
De website van fm goud, gouden radio voor noord-limburg op 107.7 mhz!
http://www.faalangst.be
Faalangst : Herkennen, begeleiden,
Welkom op mijn vernieuwde website met allerlei informatie over faalangst. Op deze plek wordt het voor mij gemakkelijker om de website bij te werken en ben ik meteen af van alle reclames. En de belangrijkste reden: door de vele bezoekers was de pagina met enige regelmaat afgesloten. Hier heb ik meer bandbreedte! Dus mocht je de oude site nog in je Favorieten hebben zitten, moetje die verwijderen en dit nieuwe adres er in zetten!
http://www.home.zonnet.nl/silvialodder
Pagina met een artikel over faalangst van Drs
Het probleem komt vaak aan het licht bij een oudergesprek op school. De leraar geeft aan het gevoel te hebben dat de leerling de stof toch wel erg moeilijk vindt. De ouders zijn verbaasd, want hebben altijd het gevoel gehad dat het kind de school makkelijk aan zou kunnen. Met andere woorden het kind presteert onder zijn of haar niveau.
Het kan heel goed dat dit een gevolg is van te weinig inzet. Het kind heeft er gewoon geen zin in en doet niet zijn best. Maar meestal is dit niet het geval. Vaak zien we bij deze kinderen faalangst. Het kind presteert onder niveau om dat hij/zij bang is niet goed genoeg te presteren. Een kind dat bang is om te falen zal vaak om moeilijkheden te vermijden nieuwe leerstof uit de weg gaan. Ook kan het kind door de faalangst lichamelijke klachten krijgen en een hekel aan school kunnen ontwikkelen.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee vormen van faalangst. Bij de eerste vorm, de actieve faalangst, zien we dat de kinderen heel hard werken, niet in staat zijn wat afstand te nemern van hun schoolwerk en niet voldoende aan ontspanning toekomen. Zij zijn voortdurend bezig met hun prestaties en hebben altijd het gevoel dat het niet goed is. Bij de tweede vorm, de passieve faalangst, zien we de kinderen die stoppen met werken omdat ze te bang zijn voor een eventueel teleurstellend resultaat. Hun angst zorgt ervoor dat ze het liever niet proberen dan dat ze het verkeerd doen.
Het karakter van het kind bepaalt hoe het met de angst om zal gaan en hoe het kind de angst uit. Een kind wat faalangstig is en vrij gesloten van karakter zal niet willen praten over zijn angsten en problemen. Een afhankelijk kind zal juist wel willen praten en steeds hulp zoeken bij anderen. Sommige kinderen proberen hun angst ook te verbergen. Bijvoorbeeld door overdreven grappig te gaan doen of heel stoer.
Door dat veel kinderen niet durven uit te komen voor hun faalangst is het vaak voor de buitenwereld niet altijd duidelijk dat faalangst een rol speelt in de problemen die het kind heeft met het leren.
http://www.opvoedadvies.nl/faalangst.htm
Sociaal emotionele vaardigheden lijst
Parnassys - het leerling informatie systeem voor het basisonderwijs
http://www.parnassys.nl/sociaal-emotionele-ontwikkeling/overzicht-sociaal-emotionele-vaardigheden.html
Tips voor ouders, lkr. + oudere ll. via de di
Faalangst.nl - de website waar een leerlingbegeleider, mentor, ouder of leerling een antwoord vindt op alle vragen over faalangst.
http://faalangst.nl/
Verlegenmensen
De vvm is opgericht in 1984 onder de naam werkgroep verlegenheid.een aantal pioniers zijn hiermee begonnen.in 1988 is de naam veranderd in de vereniging van verlegen mensen kortweg de vvm.
http://www.verlegenmensen.nl